©India Roper-Evans

Live-Performance & performative Installation Dauer: 10 min.
Videodokumentation (Trailer): Dauer: 1.19 min. / Format: 16:9 HD
Gezeigt bei: Freshly Scratched, Battersea Arts Centre, London (UK), 2015

 

Heather #1: I’m always the one who gets killed. And I want it to be really gory.

Heather #2: My favourite movie is He- athers.

Heather #3: I’m evil.... and not just high school evil.

"I’m a Final Girl
in a Horror World
Live in panic,
makes me manic.
You might kill me now..."

©India Roper-Evans

Heathers Short Cuts beschäftigt sich mit der Rolle von Nebendarstellerinnen in Horrorfilmen. Was passiert mit ihnen in Horrorfilmen? Wie entwickeln sich ihre Karrieren?

Der wiederkehrende Charakter der Heather aus dem gleichnamigen Film „Heathers“ von Michael Lehman wird von uns drei Performerinnen gleichzeitig verkörpert und durch die gleiche Kleidung - schwarz-le- derne Arbeitsanzüge in Einheitsgröße - und gleiche Bewegungsfolgen betont.

In dieser Performance untersuchen wir die atmosphärischen Mittel von Unheim-

lichkeit und Horror im Theaterkontext. Die Verwendung von Performanceobjekten und technischen Mitteln ist eine körperliche
in Hinblick auf Textur, Licht und Schatten. Wir arbeiten ortsspezifisch und experimen- tierten mit der Black-Box-Situation und dem Verhältnis zwischen Theaterraum, Performer_innen und Zuschauer_innen. Filmische Specialeffekte wurden für die Bühne inszeniert. Eine Nebelmaschine oder ein klingendes Telefon im Publikum erhalten in ihrer (Ver-) Störfunktion den Status von Performern. Durch den Verlust des originalen Kontextes verlieren die Effekte an Schockniveau und ermöglichen so neue Lesearten.

Wie in einem Horrorfilmtrailer wird der Spannungsbogen in der Live-Performance nie erreicht, sondern flacht ab und geht über in den nächsten Spannungsaufbau. Einer der Höhepunkte im Stück war das inszenierte Ausrollen von drei roten Tep- pichen.

Neben einem humorvollen Spiel mit feministisch-emanzipatorischen Gesten

vormaliger „Nebendarstellerinnen“ wurde auch hier ein weiterer Versuch unternom- men, Gefühle von Unheimlichkeit, wie sie durch Horrorfilme erzeugt werden, in die Livesituation zu überführen, um dem Pub- likum ein ungewöhnliches Wahrnehmungs- erleben zu eröffnen.

Die Abschlusspose dieser Sequenz wurde von schreienden Spots begleitet, es folgte eine live gesungene Darbietung des selbst komponierten Songs „I’m a final girl in

a horror world“. Der Liedtext basiert auf dem bekannten Popsong „I’m a Barbie girl“ von Aqua. Von einer simplen Choreo- grafie begleitet, die die Bewegungen von Backgroundsängerinnen zitiert, gerät das Nicht-Betreten der Teppiche für einen Mo- ment zur schweißtreibenden Anstrengung. Das Thema „(Lohn-) Arbeit“ wird durch die bewusste Setzung von gedämpftem Arbeitslicht unterstrichen.

Heather's Short Cuts looks at the role of supporting actresses in horror films. What happens to them in horror films? How do their careers develop?

The recurring character of Heather from the film of the same name "Heathers" by Michael Lehman is embodied by us three performers at the same time and emphasized by the same clothes - black-leather work suits in one size - and the same movement sequences.

In this performance we explore the atmospheric means of eeriness and horror in the theatrical con

and horror in a theatrical context. The use of performance objects and technical means is a physical one in terms of texture, light and shadow. We worked site-specifically and experimented with the black-box situation and the relationship between theater space, performers and audience. Filmic special effects were staged for the stage. A fog machine or a ringing telephone in the audience take on the status of performers in their (dis)disturbing function. Through the loss of the original context, the effects lose their shock level and thus enable new ways of reading.

As in a horror movie trailer, the suspense level in the live performance is never reached, but flattens out and transitions to the next buildup of tension. One of the highlights in the piece was the staged unrolling of three red tep- piches.

In addition to a humorous play with feminist-emancipatory gestures

Besides a humorous play with feminist-emancipatory gestures of former "supporting actresses", another attempt was made to transfer feelings of eeriness, as they are created by horror films, into the live situation, in order to open up an unusual perceptual experience for the audience.

The final pose of this sequence was accompanied by screaming spots, followed by a live performance of the self-composed song "I'm a final girl in a horror world".

a horror world." The song lyrics are based on the well-known pop song "I'm a Barbie girl" by Aqua. Accompanied by a simple choreography quoting the movements of background singers, not stepping on the carpets for a mo- ment turns into a sweaty effort. The theme of "(wage) work" is underlined by the deliberate use of subdued working light.

©India Roper-Evans

©India Roper-Evans